Het Autosalon van Brussel opent de deuren op donderdag 16 januari. Welke concept-cars moet je zeker gezien hebben? Onze top 10.10. PEUGEOT 308 R (paleis 4): de gedroomde symbiose tussen het dominante van een VW Golf GTI, het speelse van een Ford Focus ST en de efficiëntie van een Renault Mégane RS? Als onze dromen waarheid worden, dan wordt dit de heetste der hot hatches.
9. SSANGYONG SIV-1 (paleis 6): een 4,5 meter lange SUV die de Japanse constructeur omschrijft als de ultieme belichaming van de nieuwe designfilosofie. Zo ver willen we zelf niet gaan, al neemt dat niet weg dat de SIV-1 een knappe verschijning is. Eens gaan kijken, dus.
8. CITROËN CACTUS (paleis 6): een compacte en avontuurlijke SUV waarin sommigen een opvolger voor de Méhari zien. Naast de frivole looks prikkelt vooral de aandrijving, daar de Cactus gebruik maakt van het Hybrid Air-concept dat een klassieke benzinemotor koppelt aan een hydraulische aandrijving op perslucht.
7. SMART FOURJOY (paleis 7): met deze Fourjoy kijkt smart alvast vooruit naar de in samenwerking met Renault ontwikkelde ForFour die binnenkort zijn opwachting maakt. De conceptauto focus vooral op de vermaarde Tridion-veiligheidskooi, maar denk er deuren bij en je weet ongeveer wat te verwachten.
6. VOLKSWAGEN GOLF SPORTSVAN (paleis 11): geen Plus meer, voortaan gaat de monovolumeversie van de Golf als Sportsvan door het leven. In Brussel blinkt de conceptauto, al leunt die heel dicht aan bij de uiteindelijke productievariant.
5. BMW X4 (paleis 7): omdat de Duitse wagenbouwer blijft spelen met gekende thema's, komen ze met een sportiever georiënteerde vierdeurscoupé op X3-basis aanzetten. Naar het voorbeeld van de succesvolle X5/X6-combine. In Brussel nog in conceptuele vorm, maar serieproductie lonkt later dit jaar.
4. RENAULT INITIALE PARIS (paleis 5): de Espace loopt al een tijdje op zijn laatste benen, dus werkt Renault aan een opvolger. En die zou wel eens als twee druppels water op deze Initiale Paris Concept kunnen lijken. Geen klassieke monovolume meer, maar een cross-over.
3. JAGUAR C-X17 (paleis 6): kat op hoge poten, want Jaguar gaat SUV's bouwen. Geen verknipt Range Rover, want deze C-X17 staat op een gloednieuw platform. Er is sprake van een hybride met een CO2-uitstoot van minder dan 100 g/km én van een sportieve R-afgeleide die de kaap van de 300 km/u neemt.
2. OPEL MONZA (paleis 5): Rüsselsheim vist niet zomaar een oude naam uit de doos, want de Monza wijst zowel technisch als esthetisch de weg die Opel in de nabije toekomst bewandelen wil. Jawel, zie er gerust al een beetje van de volgende Insignia in.
1. PEUGEOT ONYX (paleis 4): het antwoord op de vraag hoe een Le Mans-racer voor de openbare weg er zou kunnen uitzien, de Onyx leunt immers op de technologie van de 908 HYbrid4. Midscheeps ligt een dieselende 3,7 liter-V8 met elektrische hulpmotor. Het chassis is van koolstofvezel, het koetswerk van koper.
Tags: Autonieuws, autosalon, Autosalon Brussel, Autosalon Brussel 2014, Concept
http://www.autowereld.be/2014/01/06/autosalon-brussel-concepts/